Mi volt a legkelendőbb?

Mi volt a legkelendőbb?
Mi volt a legkelendőbb?
2013.02.04.

Biztató recesszió.

Teljesen átalakult a hazai modellpaletta, már ami a listavezetőket illeti. A méregerős sportgépek csak sereghajtók, és a praktikus, megfizethető vasak vették át az uralmat a tabellán.

Sokan nosztalgiázva tekintenek vissza a nyolc-tíz évvel ezelőtti adatokra, amikor is hatszor több új kétkerekűre került rendszám egyetlen szezon alatt, mint 2012-ben. Nos, a jelenlegi visszaesés, az alig kétezer darab új vas forgalomba állítása részben ennek a jelenségnek is köszönhető, mivel a hazai vásárlóerő valós pénzügyi keretéből aligha futotta a 2004-es csúcsot jelentő évi tizenkétezer gépre, inkább az olcsónak tűnő kölcsönök pumpálták az egekbe az adatokat. Négy éven keresztül tartott a szárnyalás, ami kínálati piacot eredményezett a használt járművek között, és ez - a nehéz gazdasági helyzet mellett - szintén hozzájárult az új motorok 2009 óta tapasztalható mélyrepüléséhez.
Ha mindez nem lett volna elég, a nyugat-európai tendencia is hasonló képet mutatott, vagyis ezerszámra értékesítették fiatal, négy-nyolc éves motorokat, melyekből bőséggel jutott a honi kereskedések szalonjaiba is. A könnyen és olcsón elérhető, jó állapotú gépek túlkínálata, valamint a pénzügyi válság együttesen 85 százalékos(!) visszaeséshez vezetett a nyolc évvel ezelőtti csúcshoz viszonyítva, így 2012-ben mindössze 1 799 darab nullkilométeres vas talált gazdára. A számok sokkolóak, de akad bőven pozitívum is, például a különböző szegmensek részesedése a hazai eladásokban.

A B125 kategóriába sorolható kétkerekűek előretörése volt a legfeltűnőbb tendencia, a nyolcadliteres motorok és robogók közel duplájára növelték százalékos arányukat az elmúlt egy év alatt.
Szupersport gépekre szinte egyáltalán nem volt kereslet, vagyis a legerősebb superbike-ok voltak az igazi vesztesei az elhúzódó válságnak. Az egykori listavezetők még a kimondottan szolid, 2011-es adataikat sem tudták megközelíteni, hiszen újból feleződtek a kategória eladásai - havonta átlagosan 6-7 ilyen motort tudtak csak értékesíteni a kereskedések.

A márkák közötti harcban is teljesen átrendeződött az erősorrend. A négy japán gyártó közül csak a listavezető Honda tudta erősíteni pozícióját - szinte minden második motor tőlük származott 2012-ben -, három konkurense viszont leszorult a dobogóról. A BMW második helyét semmi nem veszélyeztette, míg a képzeletbeli pódium alsó fokára a Piaggio került 130 darabos teljesítménnyel.

A motoros szakma vezetői bizakodóak és felkészülten várják a 2013-as szezont. Továbbra is arra számítanak, hogy a nyolcadliteres gépek és a túraendurók térnyerése folytatódik, illetve remélik, hogy az A2-es jogosítványkategóriához illeszkedő modelljeik komoly sikert aratnak a kezdő motorosok között. Becsléseik óvatosak, de némi fejlődést remélnek, összességében kétezer új motor eladását tervezik 2013-ra.

(forrás: sportmotor honlap)
vissza a hírekhez >>