10 dolog, amit a rajtolásról tudnod kell, ha elsőnek akarsz fordulni a motocrossban.
Talaj
Nagyon fontos, hogy megnézzük milyen talajon rajtolunk. Más és más talajminőség más és más technikát igényel. Ha a talaj laza, akkor agresszívabbnak kell leni a gázzal, míg a kemény talajon azért óvatosabbnak.
Mindig meg kell takarítani a nyomot, ahonnan elindulunk a kövektől és meg kell vizsgálni a talajt. Érdemes megnézni más rajtokat is, hogy mások hogy lépnek el a rajtgéptől.
Tapadás
A kulcs a jó tapadás/talajfogás elérése. Ideélis esetben egy 50 méteren egészen kicsit egykerekezik a motor. És fontos az is, hogy a megfelelő pillanatban váltsunk.
Kezelőszervek
A kuplung, géz, és sebességváltó a motor alapvető kezelőszervei. Sebességbe tenni könnyű a a motort. A kupplung megfelelő adagolása, már keményebb feladat – főleg ha mondjuk Szvoboda Bencét kellene lerajtolni úgy, hogy harminc másik motor üvölt körülöttünk… A gázadásnak és a kuplung ráengedésnek szinkronban kellene lenni. És mindennek pedig szinkronban kellene lenni azzal, amilyen a talaj. Gyakorolni kell. Állítólag az amerikai sztárrajtoló több ezer startgyakrolatot csinált már.
Testhelyzet
A test elhelyezkedése befolyásolja a súlyelosztást a motoron. Ne próbálj hátrébb csúszni, hogy jobban fogjon a hátsó kerék, hanem mindig maradj ugyanabban a helyzetben. Gyakorlod eleget, hogy megtaláld, hogy mi a jó helyzet az ülésben. A tested tartsd olyan függőlegesen, amennyire tudod, és a felső tested előre, vagy hátrabillantésével irányítsd, hogy hova helyezed a súlyt.
Rajtelőkészítés
Szánj erre is időt. Ha göröngyös, simítsd el, és próbáld kiegyenesíteni.Egy kicsi egyenes nyom ugyanis gyorsabb rajtot tesz lehetővé mert a nyomnak a formája növeli a gumi talajjal érintkező felületét. Ezért érdemes jól betaposni a nyom alját, és szélét, hogy keményebb felületbe kapaszkodjon a gumi. Még egy söprűt is érdemes használni kemény talajon, amivel elsöpörjük a port, amin megforog a kerék.
Rajtoló
A telóra szerelhető rajtoló kötelező kellék. Ez összenyomva tartja a villát, ezzel lejjeb ereszti a motor elejét, vagyis nagyobb gázt lehet adni anélkül, hogy egykerekezni kezdene a motor. Tovább lehet gázt adni, úgy hogy lent van a motor eleje.
Sebességfokozat
125-ösön egyértelműen érdemes egyesben rajtolni, de nagyobb motoroknál megfontolandó a kettesből rajtolás. Érdemes különböző fokozatokban gyakorolni a rajtolást, és megtalálni a legjobb személyre szabott megoldást. A legtöbb versenyző másodikban rajtol.
Hova nézz
Ne nézd a rajtgépet közvetlenül, hanem fókuszálj azon az eszközön, ami nyitja a gépet. Lehet hogy csak egy tizeddel korábban mozdul meg, de az a tized is sokat jelent.
Lábakat előre
Akkor jó a rajt, ha érzed, hogy a tested csúszik hátra. Harcolj az erők ellen, amíg tudsz, és maradj elöl. A legegyszerűbb módja ennek, hogy a lábaid a lábtartó előtt tartod amikor nekiindulsz, plusz szorítod a lábaddal a tankot.
Előfeszítés
Sokan használják az „előfeszítést”, aminek során az első fékkel fogják a kereket és közben elkezdik ráengedni a kupplungot. Ha valaki túlzásba viszi, akkor a motor hátulja emelkedik, és rajtnál nem lesz olyan tapadás, mint kéne. Gyakorlás közben meg kell kérni valakit, hogy nézze, hogy mikor kezd emelkedni a motor hátulja, és ez az a pont, ameddig elmehetünk.
...aztán jöhet a futam!
(Forrás: Motocross Action)