A motorosoknál végül elmaradt a meglepetés: a címvédő Cyril Despres-t ugyan megfosztották trónjától, a KTM viszont továbbra is egyeduralkodó a világ egyik legkeményebb tereprali-versenyén.
Negyedik Dakar-győzelmét ünnepelhette a spanyolok klasszisa, Marc Coma, aki közel kétórás előnyt épített ki a végéig honfitársával, a szintén KTM-es Jordi Viladomsszal szemben. A dobogó harmadik fokára a Yamahával versenyző Olivier Pain állhatott fel, megelőzve márkatársát, a tavalyi győztes – és ugyancsak francia - Despres-t.
Marc Coma
Az idei verseny egyik nagy meglepetését a hondás Barreda okozhatta volna, azonban az utolsó előtti szakaszon eltörött a kormányvillája. A spanyol versenyző így az összetett hetedik helyére esett vissza, innen pedig már az utolsó szakaszon aratott győzelmével sem tudott feljebb kapaszkodni. Szintén erőn felül teljesített az első hat szakaszon a francia Alain Duclos, aki féltávnál még dobogós helyen várhatta a folytatást Shercója nyergében. A hetedik szakaszon azonban navigációs hibát vétett, a kilencediken pedig műszaki hiba miatt véget is ért számára a verseny.
Joan Barreda
Az egyetlen magyar színekben induló motoros, Dési János ötvennegyedikként ért célba, őt egyetlen pozícióval előzte meg a szerbiai magyar Saghmeister Gábor. Ők mindketten KTM-mel vágtak neki a Dakar-ralinak.
A nagy kérdés, hogy a Dakar továbbra is KTM homokozója, ahol másnak már nem osztanak lapot? Jó hír, hogy ugyan az osztrák cég nyert immár 13. alkalommal zsinórban, más gyártók is visszatértek a legendás terepversenyre - elég végignézni egy négy évvel ezelőtti eredménylistát, amikor az első tíz helyen KTM-ek álltak, ezzel szemben idén a Honda, a Yamaha, a Speedbrain és a Sherco is labdába tudott rúgni.
Sokan vitatták a verseny új helyszínét. A nevében máig Afrikához kötődő, de Dél-Amerikában zajló ralinak ez volt hatodik éve, amit egy új kontinensen bonyolítottak le, így már vannak összegezhető tapasztalatok. A nagy kérdésre, hogy jót tett-e a sorozatnak a váltás, egyszerű a válasz: igen.
Idén a hőskort idéző mennyiségben voltak jelen gyári csapatok, valamint új versenyzők, új nézők és új szponzorok kerültek be. Felbukkantak a dél-amerikai motorosok - elsősorban a tehetősebb államokból, ezért chilei és argentin versenyzőkre kell gondolni.
Mindezeken felül az útvonalat már nem kell katonailag biztosítani, nem kell folyamatos terrorfenyegetettségtől tartani, és a környezet is lényegesen változatosabb, hiszen nem csak szavannák és sivatagok vannak, hanem az Andoknak köszönhetően 4-5 ezer méteres magasságba is felvihetik a mezőnyt - oda, ahol már a mindennapi élet is rettenetesen megterhelő.
Az idei évben újítást jelentettek még az úgynevezett maratoni etapok, amikor a motorosok nem a táborban, hanem a hegyen éjszakáztak, ahol maguknak kellett elvégezniük a szükséges karbantartásokat. Az ötlet remek volt, ennek köszönhetően még nagyobb hangsúly került a pilótákra, és kevésbé lett meghatározó a gyári háttér.
Dakar-rali 2014 végeredmény
Név | Nemzetiség | Márka | Időeredmény | Különbség | Büntetés | |
1 | Marc Coma | spanyol | KTM | 54:50:53 | - | 00:15:00 |
2 | Jordi Viladoms | spanyol | KTM | 56:43:20 | 01:52:27 | 00:15:00 |
3 | Olivier Pain | francia | YAMAHA | 56:50:56 | 02:00:03 | 00:15:00 |
4 | Cyril Despres | francia | YAMAHA | 56:56:31 | 02:05:38 | 01:05:30 |
5 | Helder Rodrigues | portugál | HONDA | 57:02:02 | 02:11:09 | - |
6 | Kuba Przygonski | lengyel | KTM | 57:22:39 | 02:31:46 | - |
7 | Joan Barreda Bort | spanyol | HONDA | 57:44:54 | 02:54:01 | 00:15:30 |
8 | Daniel Gouet | chilei | HONDA | 58:01:27 | 03:10:34 | 00:01:30 |
9 | Stefan Svitko | szlovák | KTM | 58:41:03 | 03:50:10 | 01:00:00 |
10 | David Casteu | francia | KTM | 58:49:02 | 03:58:09 | 00:00:30 |
... | ||||||
53 | Saghmeister Gábor | szerb | KTM | 77:03:49 | 22:12:56 | 00:01:00 |
54 | Dési János | magyar | KTM | 77:36:22 | 22:45:29 | 02:12:30 |
Forrás: dakar.com