Beért a Dakar mezőnye.

Beért a Dakar mezőnye.
Beért a Dakar mezőnye.
2014.01.19.

A motorosoknál végül elmaradt a meglepetés: a címvédő Cyril Despres-t ugyan megfosztották trónjától, a KTM viszont továbbra is egyeduralkodó a világ egyik legkeményebb tereprali-versenyén.

Negyedik Dakar-győzelmét ünnepelhette a spanyolok klasszisa, Marc Coma, aki közel kétórás előnyt épített ki a végéig honfitársával, a szintén KTM-es Jordi Viladomsszal szemben. A dobogó harmadik fokára a Yamahával versenyző Olivier Pain állhatott fel, megelőzve márkatársát, a tavalyi győztes – és ugyancsak francia - Despres-t.

Marc Coma

Az idei verseny egyik nagy meglepetését a hondás Barreda okozhatta volna, azonban az utolsó előtti szakaszon eltörött a kormányvillája. A spanyol versenyző így az összetett hetedik helyére esett vissza, innen pedig már az utolsó szakaszon aratott győzelmével sem tudott feljebb kapaszkodni. Szintén erőn felül teljesített az első hat szakaszon a francia Alain Duclos, aki féltávnál még dobogós helyen várhatta a folytatást Shercója nyergében. A hetedik szakaszon azonban navigációs hibát vétett, a kilencediken pedig műszaki hiba miatt véget is ért számára a verseny.

Joan Barreda

Az egyetlen magyar színekben induló motoros, Dési János ötvennegyedikként ért célba, őt egyetlen pozícióval előzte meg a szerbiai magyar Saghmeister Gábor. Ők mindketten KTM-mel vágtak neki a Dakar-ralinak.

A nagy kérdés, hogy a Dakar továbbra is KTM homokozója, ahol másnak már nem osztanak lapot? Jó hír, hogy ugyan az osztrák cég nyert immár 13. alkalommal zsinórban, más gyártók is visszatértek a legendás terepversenyre - elég végignézni egy négy évvel ezelőtti eredménylistát, amikor az első tíz helyen KTM-ek álltak, ezzel szemben idén a Honda, a Yamaha, a Speedbrain és a Sherco is labdába tudott rúgni.
Sokan vitatták a verseny új helyszínét. A nevében máig Afrikához kötődő, de Dél-Amerikában zajló ralinak ez volt hatodik éve, amit egy új kontinensen bonyolítottak le, így már vannak összegezhető tapasztalatok. A nagy kérdésre, hogy jót tett-e a sorozatnak a váltás, egyszerű a válasz: igen.
Idén a hőskort idéző mennyiségben voltak jelen gyári csapatok, valamint új versenyzők, új nézők és új szponzorok kerültek be. Felbukkantak a dél-amerikai motorosok - elsősorban a tehetősebb államokból, ezért chilei és argentin versenyzőkre kell gondolni.
Mindezeken felül az útvonalat már nem kell katonailag biztosítani, nem kell folyamatos terrorfenyegetettségtől tartani, és a környezet is lényegesen változatosabb, hiszen nem csak szavannák és sivatagok vannak, hanem az Andoknak köszönhetően 4-5 ezer méteres magasságba is felvihetik a mezőnyt - oda, ahol már a mindennapi élet is rettenetesen megterhelő.

Az idei évben újítást jelentettek még az úgynevezett maratoni etapok, amikor a motorosok nem a táborban, hanem a hegyen éjszakáztak, ahol maguknak kellett elvégezniük a szükséges karbantartásokat. Az ötlet remek volt, ennek köszönhetően még nagyobb hangsúly került a pilótákra, és kevésbé lett meghatározó a gyári háttér.

Dakar-rali 2014 végeredmény

Név Nemzetiség Márka Időeredmény Különbség Büntetés
1 Marc Coma spanyol KTM 54:50:53 - 00:15:00
2 Jordi Viladoms spanyol KTM 56:43:20 01:52:27 00:15:00
3 Olivier Pain francia YAMAHA 56:50:56 02:00:03 00:15:00
4 Cyril Despres francia YAMAHA 56:56:31 02:05:38 01:05:30
5 Helder Rodrigues portugál HONDA 57:02:02 02:11:09 -
6 Kuba Przygonski lengyel KTM 57:22:39 02:31:46 -
7 Joan Barreda Bort spanyol HONDA 57:44:54 02:54:01 00:15:30
8 Daniel Gouet chilei HONDA 58:01:27 03:10:34 00:01:30
9 Stefan Svitko szlovák KTM 58:41:03 03:50:10 01:00:00
10 David Casteu francia KTM 58:49:02 03:58:09 00:00:30
...
53 Saghmeister Gábor szerb KTM 77:03:49 22:12:56 00:01:00
54 Dési János magyar KTM 77:36:22 22:45:29 02:12:30

Forrás: dakar.com

vissza a hírekhez >>