Super Ténéré: 260 kiló terepre?

Super Ténéré: 260 kiló terepre?
Super Ténéré: 260 kiló terepre?
2010.02.25.

Az XT1200Z-t ma este mutatták be a világ motoros újságíróinak és a rajongóknak. Akik korábban regisztráltak a típusnak dedikált weboldalon és volt türelmük azokhoz a válogatott kínzásokhoz melyekkel a cég hónapokig csigázta a figyelmet, végre minden kérdésükre választ kaptak. Kezdjük a közlemény végérõl , egy izgalmas adattal.
A hatalmas Yamaha menetkész tömege nem kevesebb, mint kétszázhatvanegy kiló. Ezzel máris a nagy terep-túramotorok élvonalába katapultálta magát cég, bár talán nem erre a legbüszkébbek a japánok. Igaz a harci ló kiállású XT-Z teljesítmény hiányban sem szenved, hiszen vadonatúj, ezerkétszáz köbcentis, kétszázhetven fokos fõtengely-elékelésû, soros kéthengeres motorja 110 lóerõs, forgatónyomatéka pedig 114 Nm. Tudják még követni? Szabadmagasság minimum 205 milliméter. Az impozáns számadatok mellett az újdonság sikerének kulcsa lehet, hogy a fejlesztõk az összes fellelhetõ hárombetûs elektronikai ínyencséget is beépítették a jobb vezethetõség a biztonság, no meg az eladhatóság érdekében.


A Ténéré a cég sportmotorjaihoz hasonlóan megkapta a YCC-T rövidítésû elektronikus gázmarkolatot, melyet a terepmotorozáshoz igazítható, vagy akár teljesen kikapcsolható kipörgés-gátlóval fejeltek meg. A motorvezérlés két üzemmódot ismer, így gombnyomásra lágyabbá változtatható a teljesítmény-leadás, ha letérünk az aszfaltról és nem szeretnénk beleejteni a porba a motort, vagy maradhatunk Sport módnál, amikor autópálya következik és takarítani támad kedvünk a belsõ sávban, egészen Budapesttõl Bécsig. Addig ki tart az üzemanyag, hiszen abból huszonhárom liter fér a Super Ténéré tartályába.


Az XT1200Z-t integrált fékrendszerrel és blokkolásgátlóval is felszerelik, de ennél meglepõbb, hogy a fékerõ eloszlását és a fékteljesítményt elektronika felügyeli, így például megszûnik az összeköttetés az elsõ és a hátsó nyergek közt, ha a pedálra lépünk, sõt a fékerõ a tapadásnak megfelelõen dinamikusan változik, így állítólag terepen motorozva sem kell túlfékezéstõl rettegnünk.


Jól látható, hogy a Yamaha, szinte az összes fontosabb túraenduró gyártóhoz hasonlóan a BMW GS-t tekinti legfontosabb konkurenciának, így a megszokott lánchajtást kardánra cserélték, és szerencsére nem gondolták azt sem, hogy egy terepre is szánt túramotor megelégedhet a feltûnõ könnyûfém felnikkel, ezért nagy teherbírású, fûzött küllõs kerekekkel szerelik az újdonságot. A márciustól elõjegyezhetõ XT1200Z a képen látható összes extrát tartalmazza (igen, a nagyméretû oldaldobozokat és a fényszóróvédõ elõtétet is), így különös módon First Edition nevû elsõ évjárat darabjaihoz szinte semmit sem kell majd utólag beszereznünk. Késõbb jönnek majd az olcsóbb, kevésbé felszerelt verziók is, de a Yamaha nem tervezi az elektronikai segédletektõl megfosztott kivitel piacra dobását.



És mennyibe fog mindez kerülni? A kérdés bennünk is felvetõdött, de a magyar importõr nem közölt hivatalos árat, csak sejtette, hogy a nyáron érkezõ csúcs túraenduróért körülbelül négymillió forintot kérnek majd a kereskedésekben.






vissza a hírekhez >>