Bitter Sándor az ötödik 'bevetésére' készül

Bitter Sándor az ötödik 'bevetésére' készül
Bitter Sándor az ötödik 'bevetésére' készül
2013.01.07.

Méltán nevezhetjük a futamot a motorozás csúcsának!

A verseny egyetlen magyar résztvevője, Bitter Sándor már gőzerővel készül a jövő májusi futamra, konditerembe jár, motokrosszozik és bokszol, amivel a reflexeit is fejleszti. Egyre jobb formában érzi magát, noha idén mentális gondjai voltak: "Mindig mindenben a legrosszabb utat választottam, egy makacs könyöksérülés hátráltatott, azon kívül nem találtam szponzort, amin rengeteget buktam. Nemrég lett volna lehetőségem bekerülni egy topcsapatba, de nem akartam semmit kockáztatni. Most biztosnak tűnő helyem van egy félgyári (gyári támogatású, de magántulajdonban lévő) csapatnál."

Ha összejön, a 2013-as lesz a magyar motoros ötödik Man TT-je. 2006-ban a harmadik legjobb újoncként haladt a mezőnyben, amikor elcsúszott, és bár tudta volna folytatni, kiintették a versenyből. "Okos döntés, mert ha van valami probléma, amit nem veszek észre, mondjuk folyik az olaj, akkor más is meghalhat miatta."

Bitter korábban az endurance-vébén indult, az egynapos versenyekből azonban kezdett elege lenni: "24 órán keresztül szívtam értelmetlenül, nem foglalkozott velem a média, így nem tudtam kiszolgálni a szponzorokat sem. Ekkor jött az ötlet, hogy kipróbáljam a Mant."

Hat éve jelentkezett a szervezőknél, akiknek tetszett az önéletrajza, és azt is figyelembe vették, hogy Szabó II László személyében járt már ott magyar versenyző.

"Először kocsival mentünk körbe, már az is necces volt. Egy ponton szóltak, hogy ahol most százzal megyünk, ott 270-nel szokás a versenyen. Hazafelé a repülőn azon morfondíroztam, hogy itt fogok megdögleni. Később playstationöztem, és megmutatták a kritikus pontokat, ami segített. Olyan szakaszok is vannak, ahol félig állni kell a motoron, annyira ráz az út, és van, ahol a gyorsasági motorral ugratunk akkorát, mint krosszmotorral szokás."

Az első évében végrendelet írására kötelezték, és dögcédulával a nyakában versenyzett. "Tudni kell, mi lesz a motorral, a hozzátartozókkal, ha megtörténik a tragédia. A dögcédula a zűrösebb, úgy éreztem magam, mintha harcba mennék. Ennek az azonosításnál lehet szerepe, ha két motoros összeütközik, és egy területre repül a testük."

Próbálják is folyamatosan lebeszélni a pesthidegkúti versenyzőt a hozzátartozói, de "mikor megnézik az onboard felvételeket, akkor nagyon büszkék".

A kockázat összekovácsolja a versenyzőket, a légkör nagyon barátságos, sőt olykor családi. Bitter barátjának mondhatja a jelenkor legnagyobb menőjét, John McGuinnesst, aki 19-szer nyerte meg a Man TT-t, és a legnagyobb átlagsebesség rekordját is tartja.

"Ő ennek a versenynek a specialistája, gyári motorokkal megy, a lehető legjobban memorizálta a 60,7 kilométeres köröket. King of the Mountain a beceneve, mert a hegyeken mindenkinél gyorsabb. Noha vannak gyári DVD-k, ő sosem ad ki onboard felvételt, nem enged kamerát szereltetni a motorjára, több százezer fontért sem. Nem adja ki a trükkjeit, de volt, amit nekem megmutatott: egy kanyarnál gyorsabban ment autóval, mint én motorral, és amikor elárulta, hogyan, 15 másodpercet gyorsultam, a miatt az egyetlen kanyar miatt. Máshol meg tudja, hogy egy félméteres folyosón átmehet teljes gázzal, miközben a többiek még odatesznek pár ívet. Iszonyatosan kell koncentrálni, ha precízen végig akarsz menni ezen a 360 kilométeren. Ha választanom kellene, hogy John legyek, vagy Valentino Rossi, az előbbit választanám."

MotoGP-versenyzők nem indulnak a Man TT-n, bár többen is kipróbálták egy kör erejéig. "Ezek a srácok kemények, mint a szög" - mondta a 2006-os világbajnok Nicky Hayden, és hasonló következtetésre jutott a zseniális Rossi is.

A szervezők igyekeznek visszaszorítani a baleseteket, a helyi kormány lezárja az utakat, gondosan megszervezi a mentést, a nézőket pedig szalaggal tartják az út mellett, de a verseny csak akkor áll le, ha a hegyekben köd van, és a mentőhelikopter nem tud leszállni, illetve amikor az egész pályán esik az eső. A csúcskategória futama, a Senior TT eddig csak 2012-ben maradt el.

Általában nem is az esővel van baj. "Simán előfordulhat, hogy száraz a pálya egy része, de harminc kilométerrel odébb már esik. Mégsem jellemző, hogy emiatt lenne baleset, inkább az újoncokkal van probléma" - mondja a magyar pilóta, aki többször is az első harmincban végzett, amivel automatikus indulási jogot nyert a következő versenyre.

Bittert is számos baleset érte már. "A bal bokámban nincs ízület, jobb keresztszalagom sincs" - sorolja a legfőbb sérüléseit, hozzátéve, ezek mindegyike krosszozás közben történt, és egyik sem a Man-szigeten.

Az elmúlt hetekben három ismerősét, Mark Buckleyt, Trevor Fergusont és Luis Carreirát is halálos versenybaleset érte, ez azonban nem tántorítja el. "Az ember mindig megszeppen. Együtt sörözünk, mókázunk, és ha a versenyek után valaki egyszer csak nincs jelen, az nagyon szomorú. Engem több személyes tragédia is ért, az elmúlt években elvesztettem a szüleimet, idén meghalt a nagymamám, volt kiért gyertyát gyújtanom november 1-jén."

Bár a versenyzésből távolról sincs elege, azért foglalkozott a befejezés gondolatával: "Elmúltam negyven, de úgy érzem, van még bennem két-három év, amíg fejlődni tudok. Ha viszont ilyen hitvány lesz ennek az anyagi megbecsülése itthon, és inkább áldoznak egy nulla nézős eseményre, akkor nem fogok még egy családi házat elmotorozni. Akkor azt mondom, nem indulhatok, és kész, de a szívem szerint mennék még."

2012.-ből láthattok némi ízelítőt...

http://www.youtube.com/watch?v=n65OBhn5pm8

http://www.youtube.com/watch?v=TLZJIVn5LhM

http://www.youtube.com/watch?v=AxHzwWndtvk

http://www.youtube.com/watch?v=-sEZnAjsgHo

Várjuk a 2013-as megmérettetést!

vissza a hírekhez >>