Átveszi-e az uralmat az MX-ben az elektromos krosszmotor?

Átveszi-e az uralmat az MX-ben az elektromos krosszmotor?
Átveszi-e az uralmat az MX-ben az elektromos krosszmotor?
2013.02.25.

Egy komoly kérdés merül fel bennünk, látván a motoros ágazatok technikai átalakulását, ami ma legalább annyira érzelmi, mint műszaki:
Az elektromos krosszmotoré-e a jövő? És ha igen miért, és mikor veszik át a terepet?

Rákos Róbert, Nyugat-kupa promóter:
A motocross szerelmesei nem csak azért járnak a versenyekre vagy motoroznak éppen, mert látványos, hanem főképp a hangokért és a lóerők tombolásának felszabadulását leadó kipufogók miatt. A jövőt biztos, hogy nem veszik át, mert ha egy darázsrajnak nagyobb hangja lesz az elég vicces. Az elektromos krosszmotor szerintem - de ez az én véleményem - kb. olyan mint törött kézzel piszkálni a vérző orromat.

Fehér Géza, SIC Yamaha Fehér, csapatvezető:
Ha viccesen közelítjük meg, akkor nem kell légszűrőt, meg olajat cserélni sem kell, váltófogaskerék gond sincs, sőt kuplung problémák sem lehetnek... Van olyan ember, aki az élmény és a tiszta működés miatt ezt választaná, kérdés az akkucsomag meddig bírja, és mennyibe kerül, ha tönkre megy. És a rengeteg akku ártalmatlanításáról is gondoskodni kell. Ez egyenlőre egy unikum, ami talán nem is annyira olcsó. Még az olajos lobby sem hagyja, hogy nagymértékben elterjedjen Az autózásban már Kínában sok az elektromos jármű, de Európában sokkal drágábbak, mint a benzines társaik. Még hosszabb ideig nem veszik át a jelenleg megszokott motorok helyét, de bővítik a választékot.

Czúni László, motokrossz versenyző:
Szerintem nem fogják átvenni a rendes motorok helyét, bár nem nagyon kísértem figyelemmel az elektromos motorok fejlődését. Ha mégis átveszik, akkor Én már azt biztos nem fogom megérni. Biztos nem nyújtanak olyan élményt mint a rendes motorok. Semmilyen téren. Pl.: a szagok nagyon hiányoznának, égett kuplung szag, benzin stb. És persze a hangok. Amikor 40 motor startol. Ha csak az ember a tvben nézi akkor is libabőrös lesz :)
Biztos vannak olyan sportágak ahol helyettesíteni lehet a rendes motorokkal, de a motocrossban és a gyorsaságiban biztosan nem. Én személy szerint nem örülnék ha az elektromos motoroké lenne a jövő.

Ferencz Norbert, motokrossz rajongó:
Én úgy gondolom, hogy mindenképp a jövő "zenéje" az elektromos krosszmotor, főleg a környezetszennyezés tekintetében. Bár a zajszint csökkenése sem elhanyagolható szempont! Mellesleg pont a kipufogó hang és a robbanó motor működése ami egyfajta varázst ad ennek az egésznek, ami nincs az elektromos motornál...
Szerintem nem lesz az elektromos motor olyan technikai színvonalon még egy jó ideig, hogy leváltsa a belső égésű motorokat! 10 éven belül biztos nem veszik át a terepet!

Csizmazia Endre, "amerikai kapcsolat", Zero One tulajdonos:
Természetesen az elektromos motornak nagy jövője lesz! Ez nem is vitás, hogy ez a jövő. Nemsokára a jelen is! Lesznek emberek akik rúgkapálnak ellene, mint például a négyütemű ellen is, de a fejlődést megállítani nem lehet. Persze vannak indokok milyen olcsó és jó volt a kétütemű, ami valójában nem is igaz - és a négyütemű megjelenésével gyorsabb lett a krossz. A villanymotornak is lesz rengeteg ellenzője - valójában pedig nagy fejlődés lesz, mert egyszerűbb és nagyon környezetkímélő. Az egyetlen kis probléma a csinált por - ennyi. Mindenki akár a kertjében edzhet: nincs zaj nincs füst. Csak esetleg a szomszéd által kiterített ruhák forognak veszélyben! Lehet krosszpályákat csinálni bárhol. A teremversenyek is egyszerűbbek lesznek, mert nem lesz füst, stb.
Hogy mikor, azt nem tudom. A mostani formájában még nem működik. Nekem van egy Zerom, ami jó edzegetni, technikázni - hiszen ahogy írtam bárhol lehet használni...de ez még nem az igazi. Közel sem az igazi. De biztos, hogy egyre jobbak lesznek. A gyorsasági sportban pl. a Man szigeten külön kategóriájuk van és egyre szebben mennek!! Szerintem kb 5 év, mire elég jók lesznek.
Át kell hidalni egy két apróságot is. Például a gáz az olyan még mint a tihanyi visszhang - kicsit késve megy rá és késéssel tudod elvenni… De ezt meg lehet szokni, illetve ki tudják később küszöbölni! Az elektromosnak iszonyú egyenletes a teljesítménye. Nincs lyuk a teljesítmény görbében. Nyílegyenes! Nem kell karburálni. Nem kell számítógéppel buzerálni a gyújtásdobozt, nincs szelep állítás, nincs dugócsere, nincs olajcserre, nincs légszűrő tisztítás... csak motormosás és láncolajozás. Ez minden alkalommal nagyon sok idő, energia és pénzspórolás! Furcsa hogy nincs kuplung. Ezt a legnehezebb megszokni. Az, hogy baloldali a hátsófék, az jó - de ezt is szokni kell. A kuplung az azért hiányzik mert amikor igen finoman kell adagolni a lóerőket hát ott ki lehetne simítani kuplunggal. De ezeket mind meg tudják oldani..váltó sincs, de erre a jövőben, amikor már nagyon erősek lesznek a gépek, akkor már biztosan lesz megoldás!!..ha kell...
A litium-ion aksi sem a jövő..itt kell nagyot fejlődniük..vagy az fluorin alapú vagy amiket az űrkutatásban használnak …valami sokkal jobb aksi kell, de az is meg lesz és attól lesz majd a nagy fejlődés!

Zirig Árpád, Totalbike, főszerkesztő:
A KTM villanyosa egy végtelenségig technokrata, adrenalint kifacsaró célszerszám; pont annyi ideig bírja egy töltéssel, ameddig egy futam vagy egy agresszív menet tart. Rugóútja van, tömege alacsony, igaz, se a kellemes visító kétütemű, se az imádnivalóan pufogó négyütemű hangot nem tudja - viszont kárpótlásul ott a nyomaték, amely már nullától maximumon van. Ezt az előnyt nem lehet elvenni az elektromos motoroktól se utcán, se terepen. Egyelőre még nem tart ott a technika, hogy képesek legyenek átvenni a belsőégésűektől az uralmat, de ha az akkumulátor-technika fejlődik, még bármi lehet. Addig marad a fel-le járó dugattyú meg a motorhang - annak mértéke viszont a gazdától függ. A terepgép kipufogójának nem kell okvetlen durván üvöltenie - látogatásaink ellenére az erdő igazából nem a mi csordánk otthona.

(forrás: mxonline honlap)
vissza a hírekhez >>