100 lóerõs limit?

100 lóerõs limit?
100 lóerõs limit?
2010.04.03.

Ennek a motorgyártók felõl két hozománya van: vagy egész egyszerûen kihagyják az országot az értékesítésbõl, vagy kénytelenek valamiféle mûszaki megoldással lefojtani a kétkerekût. Most az Európai Bizottság újra elõkotorta a kezdeményezést, és az egész földrész, jobban mondva az összes EU tagállam torkán szeretnék lenyomni ugyanezt.

A dolog hátterében természetesen a baleseti statisztikák javítása, a közúti biztonság növelése áll. Ám úgy gondolom, naívak a törvényhozók, ha szerintük ezzel kevesebb, ténylegesen 100 lóerõ fölötti motor venne részt a közlekedésben. Ugyanis általában a mechanikus (pl. ütközõ, mely fél úton engedi csak járni a gázbovdent) illetve az elektronikus fojtások kis munkával könnyedén eltávolíthatók a motorból, akár házilag is (feltételezem elég kihúzni egy biztosítékot, vagy kiszedni az ütközõt). Nem hülyék a motorgyártók, melyikük szeretne piacot veszteni azzal, hogy csak nagy szenvedések, vagy drága munkdíjak árán állíthatnánk normális állapotába motorunk. Így csak papíron lennének gyengébbek a gépek. Ezt egyébként egyenesen jó hírnek is felfoghatjuk, hiszen a biztosítás díját aszerint az adat szerint fizetjük, ami a forgalmiban szerepel. Tehát például a majdnem 200lóerõs BMW S1000RR esetében is csak 100 lóerõ után kellene csengetni. Persze úgy is kitalálnak majd valamit a biztosítók.


Dacára, hogy nem a teljesítmény az oka a baleseteknek,
mégis itt keresik a probléma megoldását

Szóval nem hiszem, hogy ezzel a törvénnyel túl sok dolog változna,annál is inkább, mert egy holland tanulmány évekkel ezelõtt megmutatta, az ég világon semmi összefüggés nincs a 100LE feletti motorok és a baleseti számok között. Az viszont mindenképpen jó ötlet, hogy a teljesítmény limittel egyetemben a kötelezõ blokkolásgátló rendszert is elõírnák. Eszerint minden kétkerekûn gyári állapotban kellene lennie ABS-nek, legyen szó akár sportmotorról, vagy nagy robogóról. Ezt valószínûleg jó ideje pontosan tudják, sejtik a motorgyártók, nem véletlen, hogy lassan maguktól is minden típusra felteszik a biztonsági rendszert, még ha opcionálisan is. Szerintem a plusz súly ellenére (3-10kg) minden motoron dolgoznia kellene blokkolás gátlónak, ám meghagyva a vezetõnek a döntés jogát, minden esetben kikapcsolhatónak kellene lennie.


Ma már sportmotorokon is megtaláljuk az ABS feliratot.

A kivitelezés lehetõségeirõl, részleteirõl egyébként nyáron fog tárgyalni az Európai Bizottság. Hogy mi lesz a vége, azt pedig talán csak évek múlva tudjuk meg.

vissza a hírekhez >>