Harminchét kilós magyar csoda.

Harminchét kilós magyar csoda.
Harminchét kilós magyar csoda.
2013.07.06.
SHB, vagyis Schweitzer Henrik Budapest. Sikeres varrógép- és kerékpárárus volt a miskolci, 1863-as születésű férfi. Fővárosi műhelyét hamar motorkerékpárgyártó üzemmé bővítette.

Vannak ismert és vannak legendás magyar motorok, amelyekre minden gyűjtő vágyik. Az SHB 98 nem ilyen, pedig ritka is, szép is, szórakoztató is. Talán egy kezünkön megszámolhatnánk, hány működő, restaurált darab fut belőle, pedig a háború előtti évek egyik legtakarosabb gépe ez.
SHB, vagyis Schweitzer Henrik Budapest. Sikeres varrógép- és kerékpárárus volt a miskolci, 1863-as születésű férfi. Fővárosi műhelyét hamar üzemmé bővítette, hisz az első világháború utáni föllendüléshez kellettek a termékei. A Thököly út 49-ben készültek a biciklik, majd hallgatva a kor hívó szavára Schweitzer is motorizálta a masszív vázakat – nem ők lettek a piac királyai, de az évek során ezt is kinőtték, akkor költöztek át az államosításig fenntartott Jókai utcai ingatlanba.


Az igazi sikerhez a német Fichtel & Sachs egyhengeres kétüteműi kellettek: az egyszerű, univerzális blokkok számos márka kínálatába bekerültek, ki így, ki úgy építette be: az SHB készített triciklit, majd 74, végül 98 köbcentis kétkerekűt is. A beépítést nem kellett túlbonyolítani: a motort az alsó vázcső fölé szerelték, hátulról a nyeregcsőhöz rögzítve. A tankot a felső cső tartotta.
A Fichtel & Sachs konstrukciójának gyenge pontja, hogy mindenhol axiális csapágyakat használtak – ez manapság már csak a bicikliken látható.


A keverékolajozású Motorett típusnevű egyhengeres furat-löket aránya 48 x 54 milliméter, kompressziója a kor színvonalán normálisnak tekinthető 6:1.


Vezetése olyan, mint egy biciklié, ami nem véletlen, a vázgeometria adott, a 26”-os kerekek egyenesfutása bámulatos. A váltást szokni kell, a régies tankváltó a mai motorosok számára már nagyon csalafinta. A gyakorlatlanok, mint én, könnyen lefulladnak, de egy kis balett a pedál fölött és máris haladunk.


A belvárosba természetesen nem mernék egy ilyennel bemenni, de csendes utcákra, vidékre imádnivaló vasárnapi kedvenc. Karcsú, a tömege mindössze 37 kiló, ha véletlenül elromlik, akár haza is tekerhetünk vele. Ott, ahol nem kényszer a sebesség, kedves játékszer lehet az SHB.

A hátsó kerék Torpedo agya a Sachs cég szabadalma. Meglepő módon nagyon jól bírta a huszadik századot, csak golyókat kellett benne cserélni és mehetett tovább. Lényege, hogy egyik fele fix, másik fele szabadonfutós, de amúgy meg kontrás, szóval praktikus szerkezet.

A gépről tulajdonosa sem tudja pontosan, hogy mikori. Annyi biztos, hogy a régebbi, szögletes végű váza és vashengeres blokkja van – feltehetőleg 1936 és 1938 közötti ez az SHB 98. Ezt a vázat még Feldemann művezető és kollégája, Pintér Mihály gépészmérnök tervezte. Korabeli leírások alapján már nem csak úgy szemre készült, hanem számoltak is, igaz, a forrasztással voltak gondjaik. Az első években akadtak problémák, repedések, de lassabb hűtéssel mérsékelték a gondokat. Igazi változás Bán István mérnök érkezésével állt be: a keményforrasztásos módszert megszüntette, újratervezte a hátsó kereket körbeölelő csöveket. A lelkiismeretes szakember egészen az államosításig a cégnél maradt.
A WM Csepel, a Turán, WM 98, A BMG 98, a Mátra 100 mellett az SHB érdekes eleme volt a háború előtti és utáni évek hazai motorospalettájának. Nagy kár, hogy ez a diverzitás az államosítással megszűnt, az ilyen kicsi, manufakturális körülmények között termelő cégeket lenyakazta a hatalom. Ugyan a vállalkozás 1949-ig létezett, legszebb éveit a második világháború előtt élte. Akkor még nem volt gond sem az államosítással, sem a nehezedő alkatrészbeszerzéssel. Az üzletmenetben Schweitzer úr 1944-es halála is nagy törést okozott – nem véletlen, hogy a siker nem térhetett vissza.

Schweitzer Henrik motorjaiból alig maradt, pedig kellemes veterán és történelmi jelentősége is van: a Thököly úti műhelyben volt inas Kádár János, Magyarország későbbi vezetője. Feltehetőleg nem kedvelte meg a becsületes munkát, hisz inkább az ifjúkommunisták illegalitását választotta – az ő karrierje szempontjából ez jó döntés volt, de az országot és az SHB-t letarolták elvtársai meg a történelem.

(forrás: Veterán)
vissza a hírekhez >>