Egy, csak egy legény van - Jorge Lorenzónak hívják, és hazai környezetben ismét gyõzelemre viszi az M1-et. Pedrosa csak ijesztgetett, második a Hondával, Stoner pedig újra dobogón a Ducatival. A Moto2 osztályban Yuki Takahashi elsõ kategóriabéli sikerét könyvelheti el Lüthi és Simon elõtt - Iannone kezében volt a futam, de büntetése miatt csak a 13. helyen zárt, kettõvel Talmácsi Gábor mögött. Talma tizenkilenc helyet jön elõre rajtpozíciójához képest, ennek fényében nem olyan rossz ez a tizenegyes. Marc Marquez a 125-ben dominál, negyedik futamán eredményes sorozatban, magabiztosan vezeti az összetettet. A szabadkártyás Sebestyén Péter 23.-ként, utolsó leintettként a célban a nehéz versenyen.
Kezdjük a számokkal: a harmadik zsinórban aratott gyõzelem Lorenzo részérõl, 52 pontnyi elõny Pedrosával, 98 egységnyi Stonerrel szemben, öt futamsiker és két második hely a szezonban. Ennél kerekebben aligha lehetne leírni Por Fuera uralmát. Persze tudjuk, mi lenne, ha - de azt is tudjuk, hogy nincs olyan a sportban, hogy "ha". Amennyiben - esetleg - valakinek mégis kétsége lett volna a helyzet aggasztóan sematikus volta felõl, nézzük meg, hol végeztek azok, akik szerettek volna Jorge elõtt zárni a katalán hétvégén, és reális esélyük is mutatkozott erre.
Ezúttal egy elõre bejelentett gyõzelemmel állunk szemben
Pedrosa megkísérelte elõadni szokásos magánszámát, a villámrajttal nem is volt semmi gond, az elsõ kanyarban azonban jöttek a bajok: sok lett. Stoner szépen megy, jelenlegi önmagához képest csodálatos eredményt ér el, de ahhoz erõtlen, hogy megszorítsa az éllovast. Talán egyetlenként Dovizioso verhette volna meg a hazaiak kedvencét, csakhogy pariban lenni egy dolog, a bukõtérbe bucskázni meg egy másik.
Lorenzo abszolút gyõztesként zárja az európai triplát, a többieknek nem marad más, mint bízni a jövõben - és minden elkiabálás nélkül, ez leginkább a jövõ idényt jelenti. Ami azért elég lesújtó a "pártatlan" nézõknek, hiszen a vébé ezúttal is kevés látványossággal szolgált. A gyári yamahás a huszonöt körös verseny huszonnégy körén át vezetett, Dovi a tizennegyedik fordulóig, bukásáig tudott ott lenni a háta mögött, reményt adva egy támadásra, csatára, fináléra. Elmaradt. Nem elõször, és valószínûleg nem is utoljára. Dani és Casey persze nagyot tekertek a helyezésekért, le a kalpaggal, de ez keveseket vigasztal.
Van miért aggódnia a Dornának a múltkori Holland Nagydíj után: a 2010-es asseni menés ugyanis minden idõk legalacsonyabb nézettségû MotoGP-je volt. Rossi kiválása finoman szólva nem tesz jót a szériának... várjuk a hivatalos számokat a katalán futamról.
Randy De Puniet leszorul a pódiumról, egyre jobb viszont a francia - õ volt az egyetlen az élen végzettek közül, aki extrakemény gumit rakatott hátulra. A húzás részben bejött, a hõn áhított dobogót azonban így sem tudta kitermelni a csapat ezúttal. Az ötödik hely egyben a hétvége meglepetése is, Alvaro Bautista a Suzukin - szezonja legszebb futamát motorozta odahaza Bau a "frissített" géppel; az idézõjel azért indokolt, mert tavalyi futómû-alkatrészeket ültettek vissza, amelyek a jelek szerint egy klasszissal jobban muzsikálnak az újnál.
Spies hatodik, a végén megveri Capirossit, míg Hayden az Assen óta még nem teljesen gyógyult Melandrit nyomja le, de az õ hátrányuk már fél perc körüli. Aztán az alsóház: Edwards, aki árnyéka egykori önmagának, az állhatatos Kallio, a japán tesztpilóták és Dovi, aki két vigaszpontot visz haza. És kiesõként jegyzünk fel két ifjoncot, Espargarót és Simoncellit, akik mindenképpen többre számítottak. És akkor spanyol himnusz.
Barcelona, MotoGP - a végeredmény
|
|
2. Dani PEDROSA SPA HONDA 43'27.559 3. Casey STONER AUS DUCATI 43'27.761 4. Randy DE PUNIET FRA HONDA 43'40.862 5. Alvaro BAUTISTA SPA SUZUKI 43'44.166 6. Ben SPIES USA YAMAHA 43'44.308 7. Loris CAPIROSSI ITA SUZUKI 43'46.986 8. Nicky HAYDEN USA DUCATI 43'50.746 9. Marco MELANDRI ITA HONDA 43'50.851 10. Hector BARBERA SPA DUCATI 43'55.244 11. Colin EDWARDS USA YAMAHA 44'01.211 12. Mika KALLIO FIN DUCATI 44'21.062 13. Kousuke AKIYOSHI JPN HONDA 44'32.153 14. Andrea DOVIZIOSO ITA HONDA 44'55.207 15. Wataru YOSHIKAWA JPN YAMAHA 44'58.042 Kiestek Marco SIMONCELLI ITA HONDA 22'40.799 Aleix ESPARGARO SPA DUCATI 8'49.351 |
Moto2
A nap polémiája, hogy vajh' megérdemelte-e Andrea Iannone a boxutcán áthajtásos büntetést, avagy sem. Mert a gyõzelem csak azon múlott, vagy majdnem csak azon. A rajt után nevezett olasz, Elias és Lüthi lõnek ki. Hátuk mögött azonban közlekednek még vagy negyvenen, és persze megint nem megy minden simán: Debont üti el Di Meglio, csúnyán esik a spanyol, fejjel, nagy baleset. Sárga zászló. Néhány kanyar után a zászló hatálya alatt pedig Iannone beteszi a motort Takahashié mellé és elõz - nem veszélyesen, szinte obligát módon. Csakhogy a szabály az szabály. Andrea innentõl már szükésben van és egyértelmûen a gyõzelem felé halad. A versenybíráknak azonban van videójuk, és büntetnek is.
Yuki Takahashi elsõ sikere az új valóságban
Jogosnak is mondható a penálé: adja át vezetõ helyét (álljon vissza másodiknak). Csakhogy, ahogy sokan mások, õ sem nézi a tábláját - és megy minden tovább, egészen a ride through-ig. Ez van. Takahashi gyõz gy Lüthi és Simon elõtt, aztán a nagyon ügyes Abraham, Elias, Corsi és a Banderas-csapat reménysége, Noyes. De Angelis, aki egyelõre utolsó versenyét futja a Moto2-ben (aláírva a MotoGP-s szerzõdés), tizedik, Talma elõtt, aki nagyot küzd, de az idõmérõn sajnos túl sok minden eldõlt. A kirúgott Pasini helyén indult Teshima pedig egy pontot szerez a Motobin.
A célegyenesben aztán egy újabb dráma: Morales maximális sebesség mellett esik el, még a motor is eltalálja és noha a pályától pár centire egy rendõr rángatja, mint egy darab rongyot (érthetetlen, abszurd), a versenybírák nem szakítják meg a versenyt vörös zászlóval. Pedig ez még a megye egyben is menne. Teljes inkompetencia, ha valaki a véleményünkre kíváncsi.
Az összetettben Elias 111 ponttal vezet, Lüthi 94-gyel második, Simon 77-tel harmadiknak jön fel. Tomizawa esik és nem szerez pontot, marad 76-on. Iannone 70 egységnél jár így, szép felzárkózás után a tizenharmadik hely az övé.
Barcelona, Moto2 - a végeredmény
|
|
2. Thomas LUTHI SWI MORIWAKI 41'47.488 3. Julian SIMON SPA SUTER 41'47.651 4. Karel ABRAHAM CZE FTR 41'49.157 5. Toni ELIAS SPA MORIWAKI 41'49.820 6. Simone CORSI ITA MOTOBI 41'49.865 7. Kenny NOYES USA PROMOHARRIS 41'59.461 8. Fonsi NIETO SPA MORIWAKI 42'03.006 9. Anthony WEST AUS HONDA 42'03.452 10. Alex DE ANGELIS RSM FORCE GP210 42'03.820 11. Gabor TALMACSI HUN SPEED UP 42'04.664 12. Yonny HERNANDEZ COL BQR-MOTO2 42'05.475 13. Andrea IANNONE ITA SPEED UP 42'07.748 14. Jules CLUZEL FRA SUTER 42'09.125 15. Yusuke TESHIMA JPN MOTOBI 42'09.247 16. Raffaele DE ROSA ITA TECH 3 42'09.892 17. Arne TODE GER SUTER 42'10.125 18. Vladimir IVANOV UKR MORIWAKI 42'17.644 19. Jordi TORRES SPA PROMOHARRIS 42'19.875 20. Valentin DEBISE FRA ADV 42'23.955 21. Joan OLIVE SPA PROMOHARRIS 42'24.161 22. Claudio CORTI ITA SUTER 42'24.417 23. Ricard CARDUS SPA SUTER 42'31.675 24. Xavier SIMEON BEL MORIWAKI 42'45.921 25. Sergio GADEA SPA PONS KALEX 42'55.265 26. Mashel AL NAIMI QAT QR-MOTO2 43'05.247 Kiestek Carmelo MORALES SPA PONS KALEX 40'09.179 Bernat MARTINEZ SPA BIMOTA 37'11.028 Alex BALDOLINI ITA I.C.P. 35'40.186 Scott REDDING GBR SUTER 22'25.700 Ratthapark WILAIROT THA SAG BIMOTA 16'28.564 Dani RIVAS SPA PROMOHARRIS 7'25.184 Shoya TOMIZAWA JPN SUTER 8'18.762 Niccolo CANEPA ITA FORCE GP210 5'37.692 Lukas PESEK CZE MORIWAKI 6'14.579 Vladimir LEONOV RUS SUTER 1'59.408 Dominique AEGERTER SWI SUTER 3'01.256 Hector FAUBEL SPA SUTER 3'25.629 Robertino PIETRI VEN SUTER Roberto ROLFO ITA SUTER Alex DEBON SPA FTR Mike DI MEGLIO FRA SUTER |
125
Csodaszámba ment volna, ha a 125 köbcentisek újdonsült diktátora éppen szûk pátriájában, a repsolos nagykutyák elõtt ne tudott volna nyerni. Nem fenyeget az a veszély, hogy Marqueznek sokáig kell a kétütemûek között szerepelnie: már most kikiáltják mindennek, aminek egy ifikorú tehetséget ki lehet, aki még pezsgõt sem ihat a dobogón életkora végett. Furcsa világot élünk, a kölykök száguldozhatnak iparszerûen kettõhússzal egymástól öt centire, de pezsgõt, azt nem kapnak egy cseppet sem.
Italozásról szó sem lehet
Marquez tehát nyer és vezet a bajnokságban immár, Pol Espargaro azonban, akit Bradley Smith a befutóban ver meg, 131 pontjával mindössze egy egységnyire van lemaradva tõle. Terol nagy esélyt dob el, az utolsó körben esik ártatlan helyzetben, 118 pontja van.
Van viszont egy rekordunk: a különbség, ami a negyedik helyezett pilótát (Sandro Cortese) a gyõztestõl elválasztja: esetünkben ez 45 másodperc, ami körönként több, mint kettõ szekundum! Ez persze a bajnokság kritikája, Noalébõl csak a spanyol élcsapatok, a Repsol, a Tuenti és az Aspar kapják meg a fejlesztéseket az RSÁ-khoz, a többiek oldják meg. Ezzel alapvetõen nem is lenne gond, de ekkora szakadék már zavarja a jó erkölcsöt. Sebestyén Peti végigmegy a versenytávon, ami nagy szó a sok áldozatot szedõ 2010-es Katalán Nagydíjon, 23.-ként intik le.
Barcelona, 125 - a végeredmény (pontszerzõk)
|
|
1. Marc MARQUEZ SPA DERBI 40'46.315 2. Bradley SMITH GBR APRILIA 40'50.953 3. Pol ESPARGARO SPA DERBI 40'51.311 4. Sandro CORTESE GER DERBI 41'31.681 5. Efren VAZQUEZ SPA DERBI 41'31.748 6. Tomoyoshi KOYAMA JPN APRILIA 41'36.000 7. Randy KRUMMENACHE SWI APRILIA 41'36.050 8. Johann ZARCO FRA APRILIA 41'36.058 9. Jonas FOLGER GER APRILIA 41'36.090 10. Danny WEBB GBR APRILIA 41'39.430 11. Adrian MARTIN SPA APRILIA 41'44.984 12. Simone GROTZKYJ ITA APRILIA 41'45.115 13. Alberto MONCAYO SPA APRILIA 41'48.365 14. Marcel SCHROTTER GER HONDA 42'01.812 15. Zulfahmi KHAIRUDDIN MAL APRILIA 42'02.344 ... 23. Peter SEBESTYEN HUN APRILIA 42'09.743 |